מאמרים

כאבי גב?? לא עוד!!

 יניב גולדשטיין N.D. R.Na

 סובלים מכאבי גב?    אתם לא לבד.


71% מהאוכלוסיה סובלים מכאבי גב, שרירים ופרקים לפחות פעם בשנה. 55% מהאוכלוסיה סובלים לפחות פעם אחת בשנה מכאבי גב. 45% סובלים מכאבי שרירים ושרירים תפוסים ו 16% מכאבי פרקים.  נשים סובלות מכאבי גב, כאבי שרירים ושרירים תפוסים יותר מגברים.


כאבי גב נחשבים אחת הסיבות המרכזיות להעדרות מהעבודה ולניטרול פעילות היום יום, החיים המודרניים מזמנים לנו סיבות רבות לכאבי גב בעיקר בעקבות יציבה לא נכונה, ישיבה מרובה מול מחשב וטלויזיה וחוסר בפעילות גופנית נכונה וכל זאת בתוספת לבעיות נוספות של מחלות, תזונה וחיי היום יום.


דעו כי הפנייה העקרית של החולה כאשר הוא מגיע לרופא תיהיה בעקבות כאבי שלד-שריר כשלרוב יהיו אלה כאבי הגב.


עם העלייה בגיל יש ירידה במספר הסובלים מכאבי שרירים ושרירים תפוסים, לעומת זאת יש עלייה בסובלים מכאבי פרקים.  בעקבות העלייה בגיל הסובלים מכאבי גב משתמשים יותר ויותר בכדורים משככי כאבים ובתכשירים למריחה כטיפול להפחתת כאב.


חשוב שתדעו כי יש הרבה מה לעזור בנושא של כאבי שלד-שריר ובפרט בכאבי הגב.  אז נכון, 40-50% בקרב האוכלוסיה כלל לא מטפלים בעצמם ומחכים שהכאב יחלוף מעצמו, אך רבים אחרים בעלי המודעות יטפלו בכאבם באמצעות הרפואה הטבעית אשר יש לה הרבה מה להציע בנידון, שיטות רבות ומגוונות למניעה לטיפול ולריפוי של כאבים טורדניים אלה.


ברוב המקרים טיפולים רפואיים שונים יעזרו ויקצרו את תהליך ההחלמה אם זה ע"י נטילת כדורים ושימוש במשחות משככי כאב ואם ע"י טיפולי כירופרקטיקה, פיזיוטרפיה ורפואה משלימה. רק מעטים מהסובלים יופנו לניתוח גב. חשוב לדעת כי כדאי להימנע כמעט בכל מחיר מביצוע ניתוח גב שאין לדעת מה יהיו תוצאותיו, הכאב כשלעצמו אינו סיבה לניתוח.  אם כבר מפנים חולה לניתוח גב זה במקרים קיצוניים של סמני פגיעה עצבית מחמירה כגון חולשה ניכרת בגף, אי שליטה במתן שתן או מגבלות תפקוד קשות.


ברוב המקרים אצל רוב האנשים החווים כאב גב הסיבה נובעת מכיווץ שרירי גב או צוואר, או מגירוי במפרקים הבין חולייתים האחוריים(נקעים ותזוזות בין חולייתיות) מה שמכונה פגיעה ברקמה הרכה (גידים, רצועות,שרירים).    תופעות כמו סטרס, מתח נפשי וחרדה מסוגלות אף הן לתרום לכאבים לא מוגדרים.  


תמיד מומלץ לבחון את תקינות היציבה האנטומית שלנו, של בני זוגינו, של הילדים שלנו בכדי למנוע בעיות בהמשך וכן יש מה לעשות אם אכן עלינו בזמן על הפרעה כלשהיא ביציבה.


בהתבוננות מלפנים או מאחור החוליות צריכות להיות מונחות אחת על השנייה בקו ישר, גובה האוזניים, הכתפיים והאגן צריכים להיות אופקיים וסמטריים. במבט מהצד עמוד השדרה מורכב משלוש קשתות- קשת צווארית קדמית, קשת גבית אחורית וקשת מותנית קידמית.  מבנה הקשתות מקנה חוזק ויציבות לעמוד השידרה והוא גם הבסיס ליציבה נכונה ובריאה. עמוד השדרה חייב להיות יציב שכן הוא מאכלס בתוכו את חוט השדרה. בין כל שתי חוליות מפריד דיסק שעשוי מחומר סיבי חזק ומכיל כמות גדולה של נוזל המשמש כבולם זעזועים ומאפשר גמישות ותנועה לחוליות.  הפרעות בעמוד השדרה נוצרות כתוצאה מלחצים שונים, נפילה, תאונה, עומס ומתח ,תנאי עבודה קשים ופעילות גופנית לקוייה.


 


אם כן מה ניתן לעשות?


ברצוני להבהיר כי אכן יש הרבה מה לעשות, כמובן שקודם כל צריך להימנע מגרימת נזק לעמוד השידרה אך שכבר ישנה בעייה אפשר לעזור המון ולווא דווקא הכוונה לכדורים ומשחות משככות כאבים. בזמן התמחותי בבתי חולים בסין הופתעתי לראות עד כמה הם יודעים ומצליחים לעזור ולרפא את הסובלים מבעיות אורטופדיות וכן באיזה מקרים קשים ניתן לרפא את גוף האדם באמצעות הגוף והידיים של המטפל בלבד.


 


חייבים אתם לדעת כי גב בריא קודם כל מתחיל בשכיבה נכונה כבר בלילה בזמן השינה:



  • רצוי לשכב על הגב או על הצד עם כרית המתאימה לתמיכת הצוואר עשוייה מחומרים המסתגלים למבנה הגוף.

  • שכיבה על הבטן עלולה לגרום לעקמת ולחצים על החוליות לכן אינה מומלצת.

  • מומלץ לשכב על המזרון הקשיח ביותר (שנוח לשוכב)


 


כמו-כן פעילות גופנית סדירה ונכונה הכוללת תרגילי מתיחות וגמישות לכל השרירים והמפרקים בגוף תורמת המון, תוכלו להגיע למצב שתפחיתו את הכאבים בגופכם ובפרט בגב באחוזים גבוהים ע"י תרגילים אלה על בסיס יומיומי.  חשוב גם לא פחות לחזק את שרירי הבטן ובפרט את השכבה העמוקה – מסייע מאוד בייצוב עמוד השידרה בעיקר בחלק המותני ובכל איזור הגב התחתון.


תמיד חישבו להצטרף לקבוצת יוגה, פילאטיס, פלדנקרייז -שם יוכל להיות לכם רק טוב, באחריות!


אסכם בכך שאומר שאין צורך להתייאש להשלים עם המצב ולהמשיך לסבול מהכאבים כי אכן ישנם המון שיטות טיפול טבעיות ואף יעילות יותר מכל השיטות המודרניות: טווי-נא, שיאצו, כרופרקטיקה, אוסתאופתיה,הידרותרפייה  יעזרו מאוד וישפרו את איכות חייכם.


 


    הכותב הוא יניב גולדשטיין נטורופת ומאמן כושר בכיר