מאמרים

די לנדודי השינה!!!

 יניב גולדשטיין N.D. R.Na

 נמאס לכם, לא נרדמים, מתעוררים בלי סוף בלילה, השינה קלה וחסרת חלומות, עייפים למחרת, נרדמים בעבודה וכואב הראש – כניראה שמדובר בנדודי שינה.


נדודי שינה מוגדרים כקושי להירדם. יקיצות תכופות בלילה או השכמה מוקדמת בבוקר.


נדודי שינה הם תלונה נפוצה ביותר. כ- 30% מהאוכלוסיה סובלים מנדודי שינה. רבים מהאנשים מגיעים למצב של ייאוש ופונים לרופא בכדי לקבל מרשם של מרדימים היפנוטיים, מחציתם נבדקים במעבדות לחקר השינה ואחרים פשוט מחפשים דרכים טבעיות פשוט לישון קצת יותר טוב, אך שוכחים לבדוק יותר לעומק מדוע ביכלל קיימים נדודי השינה שלהם ומדוע בכלל צריך להגיע לתלות במרדימים השונים.


מחצית מהמתלוננים סובלים מהתופעה בשל גורמים נפשיים -  ידוע כי נדודי שינה קשורים לדיכאון.


תרכובות שונות במזון ובמשקאות יכולות להפריע לשינה נורמלית וביניהם:


ממריצים, תכשירים תירואידים, גלולות למניעת הריון, מריחואנה, אלכוהול, תה ושוקולד.


נדודי שינה בתחילת השינה מיוחסים לחרדות, מתח, התעוררות רגשית, פחד משינה, הפרעה סביבתית, קפאין, אלכוהול.


נדודי שינה נמשכים מיוחסים לדיכאון, דום נשימה, התכווצויות שריר בלילה, תת סוכר בדם, תרופות.


בכל מיקרה, אם ניכנסתם למיטה ולא נרדמתם בתוך מספר דקות או שהתעוררתם מספר פעמים במהלך הלילה, אתם בבעיה. הבעיה לא נגמרת בנדודי השינה אלא רק מתחילה ביום שלמחרת, ביום שאחריו ולאחר שבוע ולאחר חודש וכן הלאה. שינה שמופרעת מכל סיבה שהיא, שינה שאינה רצופה במהלך הלילה, תגרום אט אט להתדרדרות באיכות החיים, מעבר לפגיעה באריכות החיים אתם תיהיו חשופים יותר למחלות, תקחו סיכון רב בנהיגה (נהיגה במצב של חוסר שינה מסוכנת הרבה יותר מנהיגה בשיכרות), החשיבה וביצוע פעילויות יומיומיות יפגעו ועם הזמן המצב רק יחמיר.  


רמות נמוכות של סוכר בדם במשך הלילה הן סיבה חשובה לנדודי שינה. גלוקוז מהווה מצע לאנרגייה, ולכן המוח תלוי בו מאוד. ירידה ברמות הגלוקוז בדם מעודדת התעוררות באמצעות השחרור של הורמונים מווסתי גלוקוז כגון- אדרנלין, גלוקגון, קורטיזול, הורמונים שאסור שיופרשו לזרם הדם במהלך הלילה ולכן לא פלא שאדם שהארוחה האחרונה שלו לפני השינה הייתה מספר שעות קודם  או שאכל פחמימות פשוטות (המתעכלות במהירות) יסבול מהפרעות שינה.


תסמונת הרגליים חסרות המנוחה תוקפת בשעת היקיצה ומאופיינת בדחף בלתי נשלט להזיז את הרגליים. כמעט כל החולים הסובלים מתסמונת זו, סובלים גם מרתת שריר עוויתי לילי. רתת שריר עוויתי לילי הוא הפרעה עצבית ושרירית, שמאפייניה התכווצויות נשנות של קבוצת שרירים אחת או יותר, בד"כ ברגל, בשעת השינה.


 


אז מה עושים בכדי לישון טוב יותר?


ראשית, יש לישלול גורמים נפשיים לנדודי השינה, באם יש כאלו חובה להרחיק את אותם הגורמים.  תרגילי יוגה, תרגילי נשימה ומדיטציה יעילים מאוד כאשר מבוצעים בסמוך לשינה. הם מביאים להרפייה של המתח השרירי והנפשי וע"פ הסטטיסטיקות ניראה כי מסייעות מאוד להירדם בקלות ולשינה עמוקה ואיכותית.


כמו-כן יש להרחיק את הגורמים המשבשים דפוסי שינה נורמליים כמו: קפה, שוקולד, תה, אלכוהול, מריחואנה וסמים אחרים, תרופות מדף ותרופות מרשם רבות.


פעילות גופנית סדירה מוכיחה את עצמה לגבי איכות השינה והפחתת נדודי השינה. תוכנית אימונים סדירה שתעלה את קצב הלב ב- 50 עד 70% מדופק המנוחה מסייעת ביותר. חשוב ליזכור שלא מומלץ להתאמן ממש סמוך לשינה בעיקר לאלה המודעים לבעיית נדודי השינה ממנה הם סובלים.


אמבטיה חמה, כזו שמכילה שמנים ארומתיים מרגיעים בסמוך לשינה גם כן יכולה לעזור.


כאשר אוכלים סמוך לשינה, דאגו שלא תיהיה זו ארוחה כבדה, שתיהיה ארוחה מזינה ותכיל פחמימות מורכבות.


אם בכל זאת רוצים ליטול "תרופה" טבעית שתסייע לגוף להרגע, תפחית את הסטרס ותסייע לשינה טובה ניתן להשתמש ב צמח


 ה- "פסיפלורה" הידוע כמרגיע ומשרה שינה ו/או בצמח ה "ולריאנה" המשפיע לטובה על מערכת העצבים האוטונומית הסמפטטית – זאת שאצלכם כניראה עובדת שעות נוספות.


קחו בחשבון שאם אתם סובלים מנדודי שינה בצורה כרונית, טיפול סדיר באקופנקטורה נמצא כיעיל מאוד לבעייה.


 


            וזיכרו – שינה טובה הלילה שווה ליום מוצלח למחרת!